Správnou přípravou tiskových podkladů se vyhnete nestandardnímu čekání na vyřízení vašich požadavků, komplikacím, zbytečným telefonátům a e-mailům, případně předělávání grafiky, resp. nečekanému výsledku. Zaručíme vám tak, že vámi požadované výtisky budou vypadat tak, jak jste původně zamýšleli. Stačí dodržet několik jednoduchých zásad, které najdete přehledně sepsány v následujících řádcích.

Formát souboru

Pokud je grafika připravována v křivkách nebo je smíšená (křivky + obrázky), ideálním výstupním formátem pro tisková data je PDF.

Pro rastrové soubory (obrázky, fotografie a podobně) je nejvhodnějším formát TIF (někdy TIFF) se sloučením všech vrstev do jedné (může být použita bezeztrátová komprese LZW).

Při jiných formátech, takzvaných otevřených (například .ai, .cdr, .psd ,. ppt, .doc a podobně), mohou nastat problémy s posouváním textů nebo objektů, resp. změnou písma či barevnosti, a výtisk tak nemusí odpovídat tomu, co jste viděli na počítači, kde byly podklady připravovány.

Barevnost

Důležité je, abyste vždy dodávaly podklady v režimu CMYK. V tom případě vám můžeme zaručit, že barvy budou vytištěny tak, jak je vidíte na obrazovce před tiskem. Pokud jsou podklady v jiném barevném režimu (např. RGB), může se stát, že některé barvy nebudou po tisku vizuálně odpovídat barvám na obrazovce.

obrázek cmyk

Doporučení: V souvislosti s přípravou tiskových podkladů se vyplatí podotknout, že je dobré mít správné nakalibrován monitor, na kterém je grafika připravována, případně alespoň použít barevně a kontrastně neutrální nastavení (bez zvýraznění kontrastu nebo některých barev). V opačném případě totiž jde o častou příčinu toho, proč finální výtisk vypadá jinak než "u vás doma".

Rozměry a rozlišení

Kromě formátu a barevnosti je třeba zmínit i rozměry a rozlišení. Tisková data byste měli vždy dodat v měřítku 1: 1, tedy ve stejném rozměru, jaký bude mít reálný výtisk. Pokud se jedná o velmi velký formát (například billboard) a program, ve kterém jsou data připravována nedovoluje použít takový velký rozměr, mohou být data dodána i v měřítku 1:10.

Pro maloformátový tisk (letáky, vizitky, brožury a podobně) je nezbytné připravit soubory s 3 mm spadávkou a ořezovými značkami v rozlišení 300 dpi.

spadávka grafika

Pro velkoformátový tisk (plakáty, roll-upy, billboardy a podobně) by měly být soubory dodány bez spadávky - v přesném rozměru. Rozlišení 150 dpi je v tomto případě zpravidla optimální.

Zapamatujte si: Při velmi velkých výtiscích (například billboardy) postačuje i nižší rozlišení. Naopak, pokud se jedná o výtisky velikosti A3 a menší, optimálním je rozlišení 300 dpi.

Téma jak správně připravit soubory na tisk, jsme podrobněji rozebírali iv jednom z našich předešlých blogových článků.