Kde se vzal zvyk maskovat vánoční dárky do kusu sofistikovaně překládaného dekoračního papíru? Zůstane tu s námi ještě dlouho nebo jej brzy nahradí environmentálně šetrnější alternativy?

Červeno-bílý a recyklovatelný balicí papír a vánoční dárky.

Naoko se balení dárků do ozdobného papíru jeví jako zanedbatelná maličkost. Zkuste si je však představit pod stromečkem pohozené jen tak, v krabicích od výrobce. Takový pohled dokáže kompletně zruinovat sváteční atmosféru i slavnostní náladu.

Balení vánočních dárků do recyklovaného balicího papíru.

Ano, pěkně zabalené dárky významně přispívají nejen k zachování harmonie vánoční výzdoby, ale udržují při životě i magického ducha Štědrého večera. V jistém smyslu jsou dokonce ústředním bodem a vyvrcholením tohoto krásného dne – každý se těší na moment, kdy na zabaleném dárku najde své jméno a nedočkavě se pustí do rozbalování, aby zjistil, co se v něm ukrývá.

Zlaté balicí papíry a stuhy.

Ať už patříte k těm, kteří se s vervou pouštějí do trhání nebo se raději potichu a systematicky propracováváte postupným odlepováním pásky, balicí papír dělá zážitek přijímání dárků kompletním.

Zabalené dárky pod vánočním stromkem.

Historie

Umění balení předmětů z důvodu zachování diskrétnosti, lepší prezentace i z dalších, praktičtějších pohnutek, je s námi již poměrně dlouho. Dvě století př. n. l. dostávali čínští vládní úředníci finanční dary zabalené do složených kusů hrubě zpracovaného papíru z konopí, bambusu a rýžových stébel. Nazývaly se chih poh a šlo o jakési předchůdkyně poštovních obálek.
Japonci dávali přednost textilnímu plátnu furoshiki, jehož původním účelem bylo balení civilních šatů jednotlivých návštěvníků veřejných lázní, aby se navzájem nepomíchaly.

Dárek zabalený v červené textilii japonským stylem furoshiki.

První se objevily v 17. století a vyrobeny byly z hedvábí i bavlny. Jejich použití se postupně rozšířilo v obchodním i osobním styku, kde často sloužily právě k balení dárků. Furoshiki bývají pomocí textilních barviv dekorované tradičními i moderními motivy.

Vánoční dárek zabalený v látce japonským stylem furoshiki.

Stará korejská lidová náboženství věřila, že nechávat věci zabalené přinášelo štěstí a ochranu. Prvními zdokumentovanými balicími artefakty jsou však až buddhistické látkové plachty podobné ubrusům používané k balení textů súter (14. století). Souhrnný název pro korejské ozdobné textilie sloužící k balení je bojagi. Mohou být barvené, vyšívané nebo vyrobené technikou patchwork. Využití nacházejí kromě balení dárků i u přikrytí jídla či přenosu menších věcí.

Korejské balení dárků v látce stylem bojagi.

V západním světě se balení předmětů, podobně jako mnoho moderních fenoménů, objevilo až ve viktoriánské Anglii. Bylo spíše důsledkem, anebo průvodním jevem rychle rostoucí obliby tištěných vánočních pozdravů. V polovině 19. století byste v předvánoční nabídce anglických obchodníků našli bohatě zdobené papíry, pásky, stuhy, krabice i papírové sáčky. Vánoční motivy doplněné spletitými ornamenty tvořili Father Christmas (předchůdce Santa Clause), ptáčci, andělé a zasněžené krajinky. Popularitě se těšily hlavně u vyšších společenských vrstev.

Klasický barevný balicí papír s obrázky Santa Clause a tučňáků.

Masovou nabídku balicího papíru v jeho dnešní podobě má „na svědomí“ tiskařská firma Hallmark. V roce 1917 se stalo, že v jejich obchodě v Kansas City vyprodali jemný dekorační papír, který byl v té době standardem. Aby však vyhověli přetrvávající poptávce, nechali si ze své tiskárny ve Francii poslat větší barevné listy papíru, které jinak sloužily pouze k dalšímu zpracování při výrobě obálek. Ty se u zákazníků setkaly s velmi pozitivní odezvou a za dva roky již firma vyráběla papír jen na tento účel.

Rolky balicích papírů.

Současnost

Dnes je roční objem obchodování s balicím papírem 3,2 miliardy dolarů. Řečeno jinak, i navzdory rostoucímu trendu produkce z recyklovaných materiálů, na výrobu balicího papíru se každý rok údajně pokácí přibližně 30 milionů stromů. Podle jednoho odhadu se jen ve Velké Británii za jedny Vánoce spotřebuje 365 000 kilometrů balicího papíru (zhruba 9-krát délka rovníku).

Použité balicí papíry z dárků.

Psychologická studie z roku 1992 zkoumala, zda toto zdánlivé plýtvání zdroji stojí vůbec za to. A dospěla k závěru, že v jistém smyslu ano – zabalené dárky, zdá se, způsobují vřelejší vztah obdarovaných lidí k věcem uvnitř. Zabalený dárek vyvolává jakousi pozitivní zaujatost a přispívá k lepší náladě i krásnějším vzpomínkám.

Vánoční dárky.

Alternativy

Balení dárků a ohleduplný postoj k životnímu prostředí se naštěstí dají skloubit. Prvním způsobem, jak na to je použít k balení papír vyrobený z recyklovaných materiálů. Ten je dostupný v mnoha variacích v každém dobrém papírnictví.

Dárek zabalený v hnědém recyklovaném papíru převázaném provázkem a živým květem.

Pokud si budete chtít klasický hnědý balicí papír trochu zkrášlit, můžete si vytvořit vlastní razítka z brambory. Jednoduchá klasika, do rozkrojené brambory vyříznete požadovaný tvar (stromeček, hvězdička, nebo obyčejný kruh) a nápadité razítko je na světě.

Minimalistické balení vánočních dárků.

Posunout vaši environmentální odpovědnost ještě o krok dále můžete tak, že recyklovat začnete sami. Jako balicí papír může posloužit papír v čistém a zachovalém stavu, který již splnil svůj původní účel. Skvělé jsou například staré noviny, neboť mají dostatečně velký formát a často také zajímavé fotografie, text nebo grafiky. Menší dárky se vejdou i do stránek barevných časopisů.

Balení dárků do recyklovaného použitého papíru.

Výborné jsou i neporušené papírové sáčky z nákupů, pokud neobsahují logo prodejce (i to lze šikovně zakrýt nálepkou nebo jiným papírem). Po umístění dárku dovnitř můžete horní část efektně srolovat a přelepit dekorační lepicí páskou. Namísto pásky můžete použít i dekorační stuhu, která se dá znovu použít i další rok. Dárky můžete ozdobit i sušenými pomeranči, či větvičkami.

Dárky ozdobené sušenými pomeranči a větvičkami.

Designově velmi zajímavé jsou mapy. Textura a detaily kartografie nabízejí řadu kreativního potenciálu vhodného pro více typů dárků.

Dárek zabalený do staré mapy.

V neposlední řadě, již použitý balicí papír, ze kterého jste si vy sami kdysi rozbalili dárek, může být stejně dobře využit i opakovaně.
Samozřejmě, nacházejíc inspiraci v již zmíněných zemích východní Asie, snad nejideálnější je papír zcela nahradit plátnem, do kterého je pak dárky možné balit při každé příležitosti.

Dárky zabalené v textilních látkách.

Kromě barvy a vzoru potisku je u textilií jako estetický element podstatný i způsob skládání a uzavírání. Stahovací plátěné kapsy disponují jednoduchým principem a v bodě či linii stažení můžete snadno připnout malou extra dekoraci. Uzel z koncových rohů plátna dává také prostor tvořivosti a stejně tak i převazování stuhou nebo provázkem.
Naučit se tradiční japonské techniky vázání furoshiki se vám určitě bude hodit, pokud to s textilními alternativami myslíte vážně i dlouhodobě.

Balení dárků do textilií japonským stylem furoshiki.