Obchodní úspěch se dá změřit a vyjádřit čísly. No, pokud název značky pronikne do hovorového jazyka, většinou to znamená, že daný produkt vedle komerčního triumfu i výrazně ovlivnil život alespoň jedné generace.

Plechovka Coca Coly a mobil s otevřeným vyhledávačem Google položené na riflích.

Vývoj jazyka se neřídí jazykovědnými pravidly, ale užitečností výrazů pro mnohé podoby každodenní konverzace. Pokud existuje jednoslovné vyjádření, kterému každý rozumí, pak popis téže věci nebo jevu složenými výrazy není účinný a často ani potřebný. A pokud takové jednoslovné vyjádření neexistuje, stále se dá vymyslet.

Apelativizace – změna vlastního jména na výraz obecného významu – je jedním ze způsobů, jak nová užitečná slova vznikají. „Zlidovění“ jmen autorů, vynálezců, objevitelů, či historických postav v hovorovém jazyce není ničím výjimečným. Alzheimer, rittberger, pilates nebo xantipa jsou jen nejznámějšími z dlouhé řady příkladů. Podobný proces však může být ustanoven i při více formálním zavádění měrných jednotek (volt, ohm, ampér) a také při pojmenovávání specifických odborných postupů (rentgen). 

Dlouhodobě vděčným zdrojem pro tvorbu apelativ jsou i názvy firem a jejich značek. Oficiální pojmenování výrobku, který se stal ve své kategorii natolik populárním, že každého hned napadne jako její typický příklad, plní zároveň velmi efektivně i úlohu označení jevů a okolností spojených s používáním daného produktu. Výrazy „xeroxovat,“ či „vygooglit“ nepotřebují slovníkové definice na to, aby si je lidé rychle osvojili a začali efektivně používat. Jejich význam vychází z masově rozšířeného uživatelského zážitku produktů známých značek kopírovacího zařízení a webového vyhledávače.

Google vyhľadávanie.

I když se zlidovění názvu značky může zdát jako vrchol a ideál marketingového snažení, není tomu tak. Hrozí totiž, že přílišné zevšeobecňování významu povede k takzvané erozi značky. Jejími následky bývají ztráta schopnosti zákazníků identifikovat rozdíly daného produktu od jiných, podobných, i nemožnost legální registrace obchodní značky, či nevýhoda oproti konkurenci, která se může daný výraz pokusit využít při své vlastní propagaci.

Barevné druhy linolea.Například Frederick Walton, vynálezce a majitel manufaktury v anglickém městečku Staines si v roce 1857 všiml, že lněný olej při oxidaci vytváří souvislou flexibilní vrstvu, která po aplikaci na textilii odpuzuje vodu. Následně pár let věnoval výzkumu urychlení tohoto procesu oxidace a přitom zjistil, že kombinací zkoumané směsi s korkem se tvoří materiál vhodný jako podlahová krytina. 

V roce 1863 si už vynález linolea nechal patentovat, avšak ne pod tímto názvem. Výraz v průběhu jen několika let zlidověl natolik, že když Walton podal stížnost o jeho neoprávněném používání konkurenční manufakturou, soud ji neuznal s tím, že linoleum je už slovem velmi obecného významu.

 

Známé značky v hovorovém jazyce

Snad nejznámějším domácím, ještě československým, názvem značky absorbovaným do běžného vyjadřování se stal Botas. Národní obuvnický podnik Botana, založený v roce 1949 v městečku Skuteč, se na sportovní obuv začal zaměřovat od roku 1962. O rok později pak vznikla značka Botas a zejména model z roku 1966 se proslavil i za hranicemi tehdejší ČSSR. Výraz botasky začal žít v našich krajích postupně vlastním životem a obecně se pod ním rozuměla sportovní obuv vhodná i na běžné nošení.

Podobnou časovou osu sledovala i druhá legendární značka. V roce 1940 spatřila v malém jihočeském městě Dačice světlo světa firma Centropen. Po znárodnění přešla pod správu velkopodniku Koh-i-noor Hardtmuth a výroba se koncentrovala na plnicí inkoustová pera. Kromě nich se však v Dačicích vyráběly například i plastové rukojeti na mačety pro kubánské plantáže cukrové třtiny. V roce 1967 do portfolia přibyla novinka – permanentní popisovač značky Centrofix. Právě od něj je odvozeno slovo fixka. Mimochodem, Koh-i-noor byl i producentem kovové tužky s výměnnými tuhami značky Versatil, ze které vznikl výraz verzatilka.

Červená, černá a zelená centrofixka.Permanentné fixky Centropen.

 

 

 

 

 

 

Nápad využít vakuum jako tepelněizolační vrstvu je připisován skotskému vynálezci jménem Sir James Dewar. Patent na láhev sestávající z vrstvy skla v kovovém obalu a vakuem mezi nimi ale patří Dewarovu dvornímu skláři, Němci Reinholdu Burgerovi. Ten, spolu se svým obchodním partnerem, uspořádal i veřejnou soutěž, jak láhev nazvat. Zvítězil v ní termín Thermos (z řeckého thermé – teplo). Termoskou je dnes označována každá láhev na podobném principu určena na horké nápoje.

Čaj v termosce.

Zboží ze zemí západní Evropy bylo v éře socialistického Československa možné zakoupit ve státní maloobchodní síti Tuzex. Jednou z nejpopulárnějších položek na tuzexových pultech byly džíny z modré denim textilie italské značky Rifle. Nošení riflí je trvalým módním trendem a pod tímto termínem se dnes rozumí všechny druhy džínů, bez ohledu na barvu, či konkrétní značku.

Troje riflí na ramínkách.

Gymnasta a vynálezce George Nissen, inspirovaný cirkusovými představeními, vymyslel v roce 1937 prototyp konstrukce pomůcky pro trénink akrobatických kousků. Trampolína své pojmenování získala ze španělského slova tampolín označujícího pohyblivou odrazovou desku pro sportovní skoky do vody.

Nahradit břitvu na holení bezpečnější jednorázovou čepelí napadlo bostonského obchodníka jménem King Camp Gillette. Jeho koncept výjimečně tenkého ocelového plátu s ostrou hranou se stal předmětem patentu v roce 1901. Produkce žiletek začala o dva roky později. Prodej rostl v mírném tempu, ale průlom nastal v roce 1917, kdy americká armáda stanovila nařízení, že ve výbavě každého vojáka musela být osobní holicí sada. Zde měla značka Gillette obrovskou výhodu, neboť její produkt, na rozdíl od břitev, nevyžadoval údržbu a vojáci proto sahali hlavně po něm.

Žiletka.

Nositeli příjmení Jacuzzi bylo na počátku minulého století v Kalifornii sedm konstrukčně nadaných bratrů italského původu. Jejich první podnikatelské pokusy byly v oblastech zemědělství a leteckého průmyslu – sestrojili dokonce vlastní letadlo. Proslavila je až revoluční vodní pumpa pro potřeby domácí hydroterapie. Po jejím úspěchu se jejich firma začala zabývat výrobou domácích vířivých bazénů, pro které se slovo jacuzzi stalo synonymem i u nás.

Venkovní jacuzzi.

Zásluhy za vynález jednorázových dětských plenek patří zaměstnanci společnosti Procter & Gamble. Vyměňování plen svých vnoučat se Victorovi Millsovi údajně protivilo až do takové míry, že výzkumné laboratoři firmy na Floridě zadal úkol vymyslet alternativu na jedno použití. První verze plenek Pampers byla na trh uvedena v roce 1961. Od té doby pampersky ve vyspělých zemích světa úplně nahradily pleny plátěné a tímto pojmenováním jsou často nazývány pleny obecně.

Dětské jednorázové plenky.

Firma Nestlé se k produkci kávy dostala v roce 1930 na požádání brazilské vlády. Ta měla obavy, aby tehdejší nadprodukce kávových zrn nevyšla nazmar, tak Nestlé oslovila s nabídkou přebytkovou kávu využít. Vývoj nového kávového produktu pod značkou Nescafé (uvedenou v roce 1938) byl zúročením poznatků z předešlých experimentů a modernizací výrobního postupu instantní kávy, která sama o sobě novinkou nebyla. Neska a jejích mnoho podob mezitím zaplavily svět.

Káva.

Před rokem 1940 bylo v americké armádě slovo „jeep“ slangovým označením něčeho nového, ať už brance (muž odveden na vojenskou službu), příslušenství nebo techniky. Pak se však objevilo první masově vyráběné lehké terénní vozidlo s pohonem na všechna čtyři kola a rázem si každý při zmínce o Jeep-u představil právě tento typ automobilu. V současnosti termín džíp zahrnuje jak terénní auta, tak i populární modely SUV.

Terénní auto Jeep v lese.

K dalším známým „značkovým“ apelativům v našem jazyce patří:

  • hartipy – papírové kapesníky podle produktu Harmaneckých papíren,
  • kola – slazený bublinkový nápoj podle Coca-Coly,
  • fotošopování – editace digitálních fotografií, podle softwaru Photoshop od firmy Adobe,
  • skajpování – forma digitální komunikace, podle produktu Skype,
  • aspirin – tabletky proti bolesti, podle přípravku farmaceutické firmy Bayer,
  • pentelka – tužka s tenkou vyměnitelnou tuhou, podle původního produktu firmy Pentel,
  • bakelit – umělá hmota stejnojmenné německé firmy, známá také jako materiál karosérie východoněmeckého auta Trabant,
  • diktafon – přenosný přístroj na zaznamenávání mluveného slova (například novináři při rozhovorech), podle americké firmy Dictaphone,
  • inbusový klíč – typ ručního nářadí, zkratka Innensechskantschlüssel Bauer und Schaurte,
  • walkman – přenosný přehrávač hudby, podle série produktů firmy Sony.

Pokrčená plechovka Coca Coly.

Stejně tak i anglický jazyk zná mnoho zlidovělých názvů produktů:

Bubble wrap (plastový balící materiál s malými vzduchovými bublinkami), crock-pot (elektrický varný hrnec), zamboni (pojízdné zařízení na úpravu ledové plochy), kleenex (papírové kapesníky), ping-pong (původně značka stolů na stolní tenis), Q-tips (kosmetické vatové tyčinky), band-aids (náplast na drobné kožní rány), dumpster (velká kontejnerová nádoba na komunální odpad), post-its (barevné přilepovací papírky na ručně psané vzkazy), stetson (typický kovbojský klobouk), escalator (pohyblivé schody), frisbee (létající talíř), rollerblade (kolečkové brusle), velcro (suchý zip), jet ski (vodní skútr) a mnoho dalších.