Mnoho menších podnikatelů i větších firem by vám dozajista potvrdilo, že vizitka patří mezi nejdůležitější nástroje marketingu. I přesto, že modernímu marketingu nyní vévodí online prostředí, dokáže zmiňovaná mini kartička dělat zázraky. K tomu, aby byla maximálně účinná, musí splňovat určité požadavky. Jak tedy navrhnout takovou vizitku?
Ukázky z naší tvorby.
Tyto podnikatelské mini nástroje dokáží splňovat mnohé základní potřeby profesionálů. Za zmínku stojí například reklama, zvyšování povědomí o značce, resp. službách, rozpoznávání značky, vyzývání na akci či samozřejmé poskytování kontaktních údajů. Pokud jsou vizitky navrženy a vytištěny správně, dokáží skutečně zanechat dlouhotrvající dojem.
Co je to vizitka?
Jen pro úplnost informací, vizitka je malá tištěná karta, obvykle papírová. Měla by obsahovat podrobnosti o vaší firmě, resp. nabízených službách, včetně jména, kontaktních údajů a loga. Je toho však mnohem víc.
Proč jí ale přikládáme takovou důležitost? Několik odborníků by vám potvrdilo, že špatná vizitka je horší než žádná vizitka. Podle výzkumu, který měl pod patronátem Statistic Brain Research Institute, až 72% lidí posuzuje společnost nebo podnikatele na základě kvality a provedení jejich vizitky, přičemž 39% lidí by se rozhodlo neobchodovat s firmou, která by měla levně vypadající vizitku. Aby toho nebylo málo, až 57% podnikatelů tvrdilo, že jejich vizitka je pro jejich podnikání nezbytná.
Jak navrhnout vizitku
Předtím, než se pustíte do navrhování a samotné realizace vizitky, byste si měli ujasnit 3 klíčové prvky celého jejího designu. Máme na mysli logo, barvy značky a váš cíl. Zatímco logo a barvy jsou nejdůležitějšími vizuálními prvky vaší značky, které hrají velkou roli při vytváření vaší identity, váš cíl by měl sledovat to, co chcete vaší vizitkou dosáhnout. Chcete komunikovat služby firmy nebo jednotlivce? Plánujete použít hodně textu nebo dáte raději prostor minimalistické grafice? Toto jsou ale otázky, na které byste si měli odpovědět z vašeho subjektivního pohledu. Nicméně, následující řádky vám je mohou pomoci rozlousknout.
Náš tip: Pokud začínáte s tvorbou loga nebo s jeho redesignem, doporučujeme přečíst si náš kompletní návod na vytvoření úspěšného loga.
1. Vyberte si tvar a velikost vizitky
Standardním tvarem vizitky je už nějaký ten pátek tradiční obdélník. Nic jím nezkazíte, přičemž nabízí dostatečný prostor na to, abyste si s vizitkou pořádně vyhráli. Tvar vašeho mini podnikatelského zázraku však nemusí být vázán pouze na obdélník. Moderní tiskařské společnosti vám totiž bez problémů dokáží zrealizovat různé kreativní vizitky s vyřezávanou grafikou či vyřezávaným textem. Navíc, v jejich nabídce se obvykle nacházejí i papíry s povrchovými úpravami, které působí luxusním či nevšedním dojmem.
Povrchová úprava papíru může dodat vizitce luxusní a nevšední nádech. Zdroj obrázku: freepik.com
Pokud však nechcete takovýmto způsobem poutat pozornost, ale rádi byste se mírně odlišili od tradičního obdélníku, vyzkoušejte zaoblení jeho rohů. Jde o minimalistické a jemné řešení, které může bez debat slavit úspěch.
I takto může vypadat obdélníková vizitka se zaoblenými rohy. Zdroj obrázku: freepik.com
Věděli jste, že standardním rozměrem vizitek je přibližně 90 x 50 mm, resp. 85 x 55 mm? Jak však vyplývá z toho, co jsme psali o něco výše, profesionální tiskařské společnosti vám jistě nabídnou i možnost volby vlastního rozměru.
2. Zakomponujte vaše logo
Ruku v ruce s výběrem tvaru a velikosti vizitky jde i logo, kolem kterého by měla být vizitka obestavěna. Jednoduše řečeno, logo by mělo být její nejvýraznějším prvkem. V kombinaci s vašimi barvami se totiž postará o úspěšné šíření vaší identity.
V souvislosti s logem nezapomínejte na to, že k dispozici máte dvě strany vizitky. Účinnou strategií je věnovat jednu z nich výlučně logu a druhou kontaktním údajům a dalším informacím. Nicméně, logo můžete umístit i na "textovou" stranu vizitky. Výborným řešením je jeho umístění v menší formě nebo na okraj vizitky.
Příjemnou kombinaci barev a strategické umístění log na obou stranách můžete vidět například na tomto příkladu. Zdroj obrázku: freepik.com
Fantazii se však meze nekladou. Vaši vizitku můžete klidně oživit i jinou grafikou. V některých segmentech, jako například v odvětvích dětského průmyslu, se to přímo nabízí. S přehnanými tretkami si to ale dvakrát rozmyslete. V jiných oblastech může totiž přehnaně živý design vyvolávat kontroverzní pocity.
Vizitku s dominantním logem na jedné straně je možné pojmout i minimalističtějším způsobem. Máme na mysli jednoduché vizitky, které mají za cíl vyvolat v (potenciálním) klientovi zájem o akci. Kromě toho, že na jedné straně mohou mít zmíněné logo, na té druhé se může nacházet adresa, resp. URL adresa, firmy.
3. Přidejte nezbytné informace
I přes možnost navržení minimalistických vizitek považujeme za povinnost objasnit vám všechny potřebné informace, které by měla vizitka obsahovat. Samozřejmě, ty se obvykle odvíjejí od toho, zda jde o vizitku firmy nebo menšího podnikatele. Umístění důležitých informací na vizitku ovlivňuje i skutečnost, zda je podnikatelská činnost vykonávaná z pohodlí domova nebo z kanceláře, či jiného sídla.
- Jméno / Název společnosti - bez debaty, tradiční vizitka potřebuje jméno, resp. název společnosti.
- Náplň práce - samozřejmostí klasických vizitek je i uvedení náplně práce, díky čemuž si vás lidé automaticky spojí s danou činností.
- Telefonní číslo / E-mail - v tomto případě jde zejména o to, jaký způsob komunikace upřednostňujete. Na vaší vizitce však mohou bez problémů figurovat oba údaje.
- URL adresa - umístěním tohoto údaje na vizitku můžete nenuceným způsobem pozvat lidi na vaši webovou stránku.
- Sociální sítě - pokud jsou sociální sítě součástí vašeho podnikání, dejte o nich vědět vašim zákazníkům.
- Adresa - v případě, že potřebujete přijít v rámci vaší podnikatelské činnosti do osobního kontaktu se zákazníky, adresa je jednoznačně nezbytnou informací na vizitce.
- QR kód - sice není nezbytností, ale může být vítanou pomůckou pro přenos jakýchkoliv dat.
- Slogan - ani slogan není nezbytnou záležitostí vizitky, ale pokud je součástí identity značky, může dostat svůj prostor.
Upozornění: Dejte si pozor na celkové zpracování vaší vizitky a čitelnost jejího textu. Přeplněný obsah či příliš umělecké písmo může působit rušivým dojmem. Zároveň si pamatujte, že vizitky se nestarají jen o poskytování informací, ale také o jejich uchovávání pro případnou pozdější potřebu klienta.
4. Rozhlédněte se po grafikovi a tiskařské společnosti
Tak, a jdeme do finále. Co se týče obsahové stránky vizitky, všechny potřebné informace jsme si shrnuli do 3 předešlých bodů. Je sice pozitivem, že momentálně znáte požadavky na účinnou vizitku, ale aby mohla plnit svůj účel, musí vám ji někdo navrhnout a následně vytisknout.
Pokud máte grafické dovednosti, možná to zvládnete i sami. Pokud si však na to netroufáte, svěřte tento úkol do rukou profesionálů. Vybírat můžete nejen z Freelancerů na volné noze, ale také z komplexních společností, které vám ochotně zajistí i tisk vizitky. Bez ohledu na to, pro koho se rozhodnete, dbejte na to, abyste mu co nejpřesněji definovali vaši představu.
Více než vaše kontaktní údaje
Nyní, když už víte, jak navrhnout maximálně účinnou vizitku, byste měli přijmout jednu důležitou myšlenku, resp. realitu. Vizitky představují mnohem více než jen vaše kontaktní údaje. Ve své podstatě jde totiž o jakési reprezentování vás či vaší značky, nebo firmy. Právě z toho důvodu byste se měli všemožně snažit, aby vaše vizitky vynikly a představily vás v tom nejlepším světle.
Náš tip na závěr: Pokud vás toto téma zaujalo a rádi byste se o něm dozvěděli více, dejte šanci i tomuto průvodci tvorby vizitek.
Zdroj obrázků: vlastní zpracování, freepik.com