Pokud uvažujete o tvorbě vlastní nálepky, měli byste vědět, že proces jejího navrhování vyžaduje mnohem více, než se může na první pohled zdát. Dobře navržená a správně použitá nálepka umí být totiž skvělým marketingovým nástrojem. Kosa na kámen však může narazit tehdy, když lidé nemají ponětí, jak na to. Jak tedy navrhnout nálepky?
Jak navrhnout kreativní a nápadité nálepky?
V případě, že plánujete použít vaši nálepku pro marketingové a propagační účely, nemůžete se soustředit jen na její vytvoření. Vaši pozornost si zaslouží zejména zpráva, kterou chcete předat potenciální cílové skupině. Sice se vám to může zdát na první pohled příliš náročné, ale nemáte se čeho bát. Jelikož máme s procesem navrhování nálepek dlouholeté zkušenosti, nabízíme vám naši pomocnou ruku a pár tipů, jak navrhnout nálepky.
Tipy, jak navrhnout nálepky
I když proces navrhování nálepky vyžaduje tvůrčího ducha, šikovné ruce a trpělivost, není to žádná alchymie. K ověřeným postupům byste každopádně měli přidat špetku vaší přidané hodnoty.
Při navrhování nálepek se můžete inspirovat následujícími tipy.
Vyberte si velikost a tvar nálepky
Předtím, než začnete přemýšlet o samotném designu vaší nálepky (i když ho už možná máte před očima), byste si měli zvolit velikost a tvar nálepky. Tyto aspekty totiž budou mít značný vliv na zamýšlené použití nálepky.
Za pravděpodobně nejběžnější tvar nálepky můžeme označit obdélník nebo čtverec. Koneckonců, takový typ nálepek bývá většinou i těm nejlevnějším. Je však důležité si uvědomit, že se nemusíte vázat pouze na tvary a vzory nálepek do několika (málo) centimetrů. Většina moderních tiskařských společností totiž disponuje kvalitními stroji, za pomoci kterých dokáží vytisknout i nálepky s rozměry několika metrů.
Vsaďte na světlé a barevné odstíny
Kromě účelu, pro který plánujete použití nálepek je jejich hlavním cílem upoutat pozornost lidí. V případě nálepky určené pro marketingové účely to bude platit dvojnásob. Problém "Nálepkového marketingu" tkví v tom, že nálepky se obvykle prohlížejí z velké vzdálenosti. Právě proto byste měli docílit, aby byla vaše nálepka jasná, světla a barevná, což zajistí, že upoutá pozornost cílové skupiny i z větší vzdálenosti.
To však neznamená, že při navrhování nálepky musíte automaticky použít celou duhu. Fungovat může totiž i kombinace malého množství barev. Pokud by vás problematika takzvané teorie barev zajímala, doporučujeme přečíst si tento článek. Vraťme se ale k podstatě našeho článku, resp. v tomto případě ke zmiňovaným barvám. Když ve vašem vlastním designu použijete příliš mnoho barev, riskujete vytvoření přeplněného a neúčinného designu. Držte se proto dvou nebo tří hlavních barev.
Důvtipné barvy a jednoduchý design jsou cestou k úspěšným nálepkám.
Použijte tučná písmena
Jedním z velmi důležitých faktorů, na které je třeba se při navrhování nálepky zaměřit, je výběr typu písma. Za předpokladu, že chcete vaší nálepkou předat publiku určitou zprávu, jak jsme naznačili výše, musí být text na vaší nálepce snadno čitelný.
Při vytváření letáku nebude ničím neobvyklým, kdyý do textu zahrnete odstavce napsané menším písmem. V případě nálepek by však šlo o začátečnickou chybu. Cílem samolepek totiž není předestřít cílové skupině váš životní příběh, ale zviditelnit značku a upoutat pozornost. Musíte se proto ujistit, že jste vybrali tučné a jasné písmo, které bude výborně čitelné iz větší vzdálenosti. Funkčním trikem pro zvýšení čitelnosti textu na nálepce je i použití kontrastních barev.
Pracujte s textem opatrně
Jak jsme uvedli v předchozím doporučení, cílem nálepky není vyprávění životních příběhů a informování o každém jednom produktu. Právě naopak, nálepka by měla poutat pozornost a zvyšovat povědomí o celé značce. Pokud se podíváte na design nálepek světových společností, zjistíte, že text využívají jen velmi střídmě, případně se nepoužívá vůbec. Silnější dopad na cílovou skupinu dokážete totiž vytvořit i bez textu.
Nicméně, v některých případech bude text přece jen potřebný. Pracujte s ním ale tak, aby vám skutečně pomohl přilákat pozornost publika, a mějte na paměti, že malé množství textu může mít na lidi mnohem větší vliv než celý odstavec. V případě nálepek totiž platí, že méně je někdy více.
Nezapomínejte na vaši značku
Při soustředění se na tvar, velikost či obsah nálepky nezapomínejte na velmi důležitý faktor - aby zůstala vaše značka v centru vašeho návrhu. Co tím myslíme? Vraťme se na moment k barvám, v souvislosti s nimiž vám dáme jednu dobrou radu. Nepoužívejte takové světlé odstíny a kontrastní řešení, která neodrážejí identitu vaší značky. Jelikož vám jde o zvýšení viditelnosti vaší značky, barvou, která s ní nemá nic společného, nedosáhnete požadovaný efekt.
Ve spojitosti s tím, aby zůstala vaše značka v centru vašeho návrhu, nezapomínejte ani na samotné logo, které by mělo být nedílnou součástí nálepky. Proč? Je to přece nejvýraznější element vaší vizuální identity.
Zahrňte výzvu k akci
Výzvy k akci, takzvané call-to-actions , se často používají v rámci různých marketingových aktivit - ať už online nebo offline. Příkladem jsou webové stránky, sociální sítě či různé brožury. Výzva k akci však často na nálepkách chybí, což je opravdu ke škodě věci. Co to ale zmiňovaná výzva k akci vlastně je?
Výzva k akci může představovat řádek textu, který aktivně vyzývá cílovou skupinu k provedení konkrétního postupu - například navštívení webové stránky či sledování profilu na sociálních sítích. Účinnou výzvou k akci ale nemusí být jen text, jak by se na první pohled mohlo zdát. Zajímavou formou, jak vyzvat cílovou skupinu k aktivitě, mohou být i obrázky, hashtag, QR kódy či telefonní čísla.
Výzva k akci může mít i takovou podobu.
Přidejte špetku humoru
Jednou z taktik, která téměř nikdy neselže při snaze upoutat pozornost, je humor. Lidé se totiž rádi smějí. Pokud tedy dokážete přidat do vašich nálepek špetku humoru, je velmi pravděpodobné, že si vás bude vaše cílová skupina pamatovat.
Použití humoru může být skutečně skvělým způsobem, jak zajistit, aby vaše nálepka udělala trvalý dojem, což v konečném důsledku přinese i dobrou návratnost vaší investice. Protože to ale nemusí být vhodná cesta pro každou značku, ujistěte se, zda je jemný humor v souladu se stávající identitou vaší značky.
Ať je vaše nálepka jednoduchá a účelná
Při procesu navrhování nálepky mějte na paměti, že vaše nálepka by měla být jednoduchá a účelná. Dejte si pozor na zbytečné omáčky, protože velmi jednoduše sklouznete k jakémusi překomplikování celého designu. Jak jsme již naznačili výše, v mnoha případech může být tím pravým ořechovým samotné logo či minimalistický návrh.
Zlatým pravidlem v souvislosti s tím, jak navrhnout nálepky, je komunikovat vaši zprávu co nejjednodušeji, nejúčinněji a nejúčelněji. A ve většině případů platí, že čím méně textu použijete, tím lépe uděláte.
Doporučení na závěr
Po přečtení těchto tipů, jak navrhnout nálepky, se vám může zdát, že jde o velké množství informací, které nedokážete "strávit". Pokud budete ale postupovat podle nich a přidáte pověstnou dávku vlastní kreativity, požadovaný výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.
Jelikož věříme, že vaše vysněné nálepky se vám podaří navrhnout hravě levou zadní, zmíníme i proces tisku. Právě ten může pro mnohé představovat největší překážku v tvorbě nálepek. Abychom vás ale uklidnili, doporučujeme přečíst si článek, ve kterém naleznete 3 skvělé tipy na to, jak vytisknout vaše nálepky.
Zdroje obrázků: vlastní zpracování