Plakáty se staly reklamním médiem již v 19. století a od té doby jsou jedním z nejoblíbenějších tištěných marketingových materiálů. Jejich velikost přitahuje pozornost a cenově výhodné možnosti tisku vám nabízejí skvělou návratnost investic do reklamy.

Plakáty v kavárně.

Vytvořit dobrý plakát však může být stále obtížné. Zrekapitulovali jsme pro vás několik efektivních tipů, které vám mohou pomoci při vytváření vlastních návrhů plakátů.

  1. Identifikujte image a osobnost své značky 
    Každý marketingový materiál, který vytvoříte, je rozšířením identity vaší značky. Návrh vašeho plakátu musí proto být odrazem hodnot vaší značky a osobnosti.
     
  2. Identifikujte cíl svého plakátu 
    Když dokážete určit svou identitu, musíte identifikovat účel svého plakátu.
  • Chcete informovat lidi o vašem novém produktu? 
  • Zvete lidi na koncert nebo konferenci? 
  • Organizujete výprodej? 
  • Chcete naučit lidi o odvětví nebo o tom, jak zacházet s produktem? 
  • Máte údaje, které můžete sdílet s lidmi?

Plakát vám může pomoci vyřešit všechny tyto potřeby. Když se zamyslíte nad primárním cílem, můžete se rozhodnout pro velikost, design plakátu a jeho obsah. Plakát využívá jednoduché ilustrace a snadno čitelná textová pole, díky kterým čtenář okamžitě pochopí informace.

Použití jednoduchých barev a bílého prostoru také pomáhá udělat plakát poutavějším. Tento druh plakátu je možné připnout na zeď nebo nástěnku, aby byl k němu snadný přístup. Podobně jako informační plakáty, i infografické plakáty používají grafické prvky, jako jsou ilustrace, ikony nebo fotografie v kombinaci s textem, aby rozdělily složité informace jednoduchými výrazy a vizuálně přitažlivým designem. Kromě toho mohou tyto druhy plakátů sloužit jako výuková pomůcka.

Plakát zvoucí na karaoke večer na citylightu.

  1. Určete si své cílové publikum 
    Po identifikaci svého cíle zvažte, komu posíláte svůj plakát a kde bude umístěn. Poznání svého publika vám pomůže rozhodnout se o designových prvcích a výběru slov, které použijete. Klíčem je znát cílového zákazníka, abyste svým designem mohli oslovit to správné publikum.

Plakát informující o výprodeji svetrů.

  1. Vytvořte náčrt 
    Když identifikujete svou cílovou skupinu a zprávu, kterou jim chcete poslat, je čas si ujasnit, co má obsahovat plakát. Na to je dobré vytvořit náčrt a zdůraznit klíčové informace. Náčrt vám pomůže zachytit vaši zprávu čistým, jasným a stručným způsobem. Bez náčrtu můžete být v pokušení zahlcovat svůj plakát příliš velkým množstvím informací, které by čtenáře spíše zmátly, než aby je informovaly.

    Chcete-li co nejlépe využít svůj design plakátu, musíte pochopit, že méně je více. Uveďte pouze ty informace, na kterých vám nejvíce záleží, jako například název vaší společnosti, nadpis, hlavní text, výzvu k akci a kontaktní informace.
     
  2. Rozhodněte se pro médium 
    Poslední věc, kterou byste měli udělat před vytvořením návrhu plakátu, je rozhodnout se, kde chcete svůj plakát sdílet. Výběr média vám pomůže zjistit, jak optimalizovat svůj design, protože existují různé přístupy k optimalizaci pro tisk a sociální média.


Plakát na tisk

Pokud plánujete vytisknout plakát, měli byste zvážit následující pokyny:

  1. Představte si, kam připnete svůj plakát 
    Pravděpodobně už máte představu o tom, kde chcete umístit svůj plakát. Podívejte se na prostor a jak bude na něj pasovat váš plakát. To vám pomůže při rozhodování. Pokud chcete umístit plakát na stěnu s jinými plakáty, je lepší ho vytisknout ve velkém formátu, aby vynikl. Ale pokud jde o holou stěnu, měli byste vytisknout menší velikost a několik jich připevnit, abyste dosáhli lepšího dojmu.

Různé plakáty na zdi.

  1. Vyberte správnou velikost papíru 
    Při vytváření designu plakátu je důležité zvážit přednastavené velikosti. To vám pomůže vytvořit plakát, který upoutá pozornost vašeho publika.

Velikosti plakátů 

  • Papír A4: (21 x 29,7 cm). Tyto plakáty jsou ideální pro tisk doma nebo ve vaší tiskárně na osobní použití nebo na nalepení na výklad. 
  • Malý plakát: (28 x 43 cm). Tyto plakáty se běžně používají jako letáky nebo na nalepení na pouliční osvětlení a nástěnky. 
  • Střední plakát: (46 x 61 cm). Tyto plakáty se většinou používají na místech, jako jsou kliniky, kanceláře, výklady. Mohou obsahovat více informací než malé plakáty, ale i tak byste měli zachovat minimální text. 
  • Velký plakát: (61 x 91 cm). Tyto plakáty používají organizace na reklamní účely, akce, sbírky a propagaci.

Zatímco větší plakáty si určitě vyžádají, abyste našli tiskárnu, menší plakáty si můžete vytisknout sami na standardní formát papíru.

  1. Nastavte značky pro ořezání při tisku 
    Při tisku se ořezání týká toho, že obrázky, barvy a text vašeho návrhu sahají až ke krajům stránky a nezanechávají žádné okraje. Pokud máte na plakátu výčnělek, tiskárna nechá kolem okrajů papíru tenkou čáru, kterou můžete odříznout.

Plakát pro sociální média 

Pokud sdílíte svůj plakát online, měli byste mít na paměti pokyny pro konkrétní platformy. To znamená, že navrhujete různé verze svého plakátu, aby vyhovovaly různým platformám a byly efektivní.

To jsou standardní rozměry pro každou populární platformu sociálních médií: 

  • Facebook: 1200 x 628 nebo 1200 x 1200 pro čtverec 
  • Twitter: 1024 x 512 
  • Instagram: 1080 x 1080 nebo 1080 x 1350 na výšku 
  • Pinterest: zde máte možnost hrát si s délkou, ale zvažte poměr 2:3 až 1:3:5

Měli byste však vědět, že webové bannery jsou nejlepší digitální reklamy.

Nyní nastal čas začít vytvářet plakát.

  1. Začněte s přednávrhovými šablonami plakátů
    Pokud nemáte grafické schopnosti a zkušenosti, tvorba plakátu může být náročná. Šablona plakátu usnadňuje proces navrhování tím, že vám poskytuje plán, na kterém můžete stavět. 

Naše tipy na některé z nejlepších softwarů na vytváření bezplatných plakátů a letáků:

  • Adobe Spark, 
  • Canva, 
  • Visme, 
  • Stencil, 
  • Crello, 
  • DesignCap, 
  • MyCreativeShop, 
  • PosterMyWall, 
  • Piktochart.

Co by měl obsahovat software na tvorbu plakátů a letáků?

Šablony, rozložení a motivy: 

Tvůrci plakátů a letáků přicházejí s nespočetným množstvím profesionálně vytvořených šablon pro všechny druhy událostí. Šablony lze snadno upravit a nabízejí také různé typy písma, motivy a barvy.

Fotogalerie a editor: 

Tvůrci plakátů a letáků mají také velkou fotogalerii, kde si můžete vybrat fotografie podle svých potřeb. Můžete také nahrát své vlastní obrázky. Kromě toho vám editor fotografií s funkcemi drag-and-drop umožňuje upravovat obrázky.

Ukládání a tisk: 

Jedním z důležitých cílů používání tvůrce plakátů a letáků je vytisknout si tištěnou kopii plakátu nebo letáku. Nejlepší tvůrci plakátů a letáků umožňují uživatelům vytisknout kopii, která je stejně dobrá jako tištěná. Můžete také vytisknout svůj plakát nebo leták v různých velikostech a na různé typy papíru v závislosti na vašich potřebách.

Sdílení na sociálních sítích: 

Nejúčinnější tvůrci plakátů a letáků umožňují sdílet plakáty a letáky na různých platformách sociálních médií, jako jsou Facebook, Google+ a Twitter.

Vytváření plakátu v programu Canva.

  1. Vyberte barevné schéma 
    Barevné schéma návrhu vašeho plakátu musí upoutat pozornost, protože je to první věc, které si lidé na vašem plakátu všimnou. Bude to snazší, pokud již máte přísné zásady značky, které dodržujete. Pokud ještě nemáte, můžete se poučit z teorie barev. Jednou z prominentních technik, ze kterých se můžete naučit, je pravidlo barev 60-30-10.

    Toto pravidlo barev říká, že 60 % palety uděláte neutrální nebo primární barvou: červenou, modrou nebo žlutou, a poté použijete dvě další barvy – jednu doplňkovou, která bude tvořit 30 % palety a jednu zvýrazňující, která bude tvořit zbylých 10 % designu.

    Pokud se nemůžete rozhodnout, jaké barvy si vybrat, můžete použít nástroj jako Adobe Color na výběr barev, které odpovídají vaší primární barvě.

Plakát informující o novém sushi v nabídce.

  1. Použijte kontrast k vytvoření hierarchie informací 
    V designu kontrast znamená určit, čeho chcete, aby si vaši diváci všimli jako první. Kontrast vám pomáhá upozornit na to, na čem ve vašem designu záleží nejvíce. Kontrastu můžete dosáhnout tak, že jeden prvek bude větší než ostatní okolo něj. K vytvoření kontrastu můžete použít například písma.

    K dosažení kontrastu můžete použít i barvy. Používání barev, které vyčnívají z pozadí, vám může pomoci upřít pozornost čtenáře na to, na čem záleží. K upoutání pozornosti někoho můžete použít stejné písmo, ale s různými barvami.

Barevný plakát zvoucí na hudební festival.

  1. Použijte jasnou výzvu k akci 
    Váš plakát musí obsahovat akce, které chcete, aby vaše publikum vykonalo. Bez ohledu na typ plakátu, který vytvoříte, byste měli zahrnout jasnou výzvu k akci. To může nebo nemusí zahrnovat kontaktní údaje pro další podrobnosti.

Vaší výzvou může být: 

  • Zaregistrujte se online 
  • Zaregistrujte se ještě dnes 
  • Koupit nyní 
  • Navštivte naši prodejnu 
  • Stáhněte si aplikaci

Měli byste zajistit, aby vaše výzva k akci byla snadno rozpoznatelná a odlišitelná od ostatních informací na vašem plakátu.

Plakát o eko semináři.

  1. Pro vizualizaci konceptů používejte ikony
    Ikony jsou reprezentace pojmů. Pomáhají vám přenášet informace rychle a esteticky. Ikony mohou nahradit vaše texty nebo se stát středobodem vašeho designu.

    Při používání ikon ve vašem designu zvažte následující základní principy:
  • Používejte konzistentní styly ikon: zvažte tloušťku čar v ikonách.
  • Ikony používejte s mírou. Použijte bílý prostor, aby váš design dýchal.
  • Zkontrolujte, zda jsou ikony zarovnané s vašimi zprávami.
  • Pokud ikony nahrazují texty ve vašem designu, ujistěte se, že jejich význam je jasný.
  1. Používejte fotografie/obrázky ve vysoké kvalitě
    Obrázky hrají na vašem plakátu klíčovou roli. Pomáhají přenášet emoce lépe než kterýkoli jiný designový prvek. Pokud vytváříte plakát, chcete na něj umístit obrázky, které podpoří vaši věc a upoutají vaše publikum. Když se však rozhodnete použít obrázky, ujistěte se, že používáte obrázky vysoké kvality. Může to být fotografie nebo vaše vlastní grafické obrázky.

    Vaše plakáty nebudou fungovat dobře, pokud vaše obrázky nebudou ostré a jasné, zejména když je musíte vytisknout nebo zvětšit.

Plakát informující o domech k prodeji.

  1. Korektura a stahování
    Před stažením návrhu z editoru zkontrolujte chyby. Chyby mohou poškodit efektivitu vašeho designu. Zkontrolujte gramatiku, pravopis a interpunkci. Také se ujistěte, že používáte slova a fráze, které nelze interpretovat více způsoby. Kromě toho zkontrolujte, zda jsou všechny informace týkající se vaší firmy přesné.
     
  2. Odeslat do tiskárny 
    Najděte si kvalitní tiskárenskou společnost, pokud nemáte zařízení pro tisk. Výroba plakátu je náročná záležitost, zejména pokud chcete mít plakát s dostatečnou trvanlivostí. Pamatujte, že konečný tisk hraje klíčovou roli v kráse vašich plakátů.